2. formidlingsprodukt – Sidsel, Arjuna, Mads og Asbjørn.

Socialrådgivere føler sig stresset

En ny undersøgelse viser, at op imod hver tredje socialrådgiver føler sig stresset.

 

En ny undersøgelse fra FTF viser, at mange socialrådgivere føler sig stresset på arbejde. Ifølge undersøgelsen føler op hver tredje socialrådgiver sig stresset, og op imod 60 procent oplever, at de har en høj eller meget høj arbejdsmængde.

 

Vi har talt med socialrådgiver Marie Hauch Groth Rasmussen, der til dagligt arbejder i Holbæk Kommune. Hun kommer her med to bud på, hvorfor socialrådgivere føler sig stresset.

 

  • Man er meget udsat mentalt. Der er et konstant pres på socialrådgivere, i hvert fald inden for mit felt (børn og unge, red.), Og jeg tænker også generelt på socialrådgivere.

 

  • Der er en lovgivning, der fortæller en, at man skal nå en bestemt sag, indenfor en bestemt tidsramme. Men man skal også nå en masse andet, indenfor en bestemt tidsramme. Så er der også en masse procedure, man skal gå igennem, før man kan hjælpe en borger. Det tager også tid.

 

Marie kommer også med et bud på, hvordan man kan undgå, at socialrådgivere føler sig stresset.

 

  • Man kunne ansætte flere socialrådgivere, hvilket vil betyde, at hver socialrådgiver får et lavere antal sager at behandle.

 

Hvis du vil høre mere til Marie, har vi lavet en hel podcast om livet som socialrådgiver. Her kan du bliver klogere på, hvad en socialrådgiver præcist laver, og hvordan Marie ser sin rolle i vores samfund.

 

Du finder podcasten her, i Itunes eller på soundcloud.

 

Tanker om produktet

 

Første Note: Til sidst i artiklen, hvor der står her, skulle der linkes ind til Informations podcast univers og ikke til Soundcloud.

Medie: Information

Information har allerede en podcast-serie og laver podcast, og vi ser denne serie som et bidrag til denne.

Vinkel i podcast: Den personlige baggrund på den aktuelle problemstilling. I dette konkrete tilfælde, tager vi udgangspunkt i stressede socialrådgivere. Vi laver en kort artikel, der beskriver den konkrete problemstilling. Podcasten giver baggrund til artiklen, men kan også høres, uden at artiklen læses.

Udviklingspotentiale: Regionalt og kommunalt fokus. Kritik af systemet, hvorfor er der problemer i visse kommuner og regioner, mens andre ikke har det samme problem.

Aktuelle sager: Fokus bliver lagt på en bestemt sag, der fylder meget i mediebilledet. Men vi vil hele tiden have den personlige vinkel.

SoMe-strategi: Variere alt efter case. Hvor god er podcasten, hvor mange SoMe-citater kommer der. Altid video med citat, der skal underbygge historien i podcasten. Video grundet Facebooks algoritme plus at det skal sætte ansigt på personen, og underbygger den personlige vinkel. Alle SoMe-indslag skal også på twitter.

“Videoen” kan ses her: https://youtu.be/HHIJdG8kRbQ

Det tænkte opslag på FB ses her:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Udviklingspotentiale for SoMe: Sender live på FB imens vi optager podcasten, så brugerne kan stille spørgsmål til respondenten.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *