Eksperter presses af bloggernes stigende magt. De har tusindvis af følgere. Mode- og reklamebranchen har gjort hvad der tidligere var hobby til big business. De har truet ekspertens rolle, men er “amatøreksperterne” fremtidens eksperter?
Bloggeren og dennes stigende magt udfordrer den faguddannede ekspert og hele ekspert-begrebet. – Illustration: CHRISTINA EXNER
Der blev kigget langt og længe, da man til Valentinos show sidste år kunne se Vogues chefredaktør Anna Wintour, modens førstedame, sidde på anden række bag bloggeren Bryan Boy, der fluks fik nyheden til at gå viralt. Wintour hævdede senere selv at have valgt placeringen, men det blev ikke desto mindre billedet på modehierakiets forskydning.
Episoden kom næppe bag på New York Times’ Eric Wilson, der allerede i 2009 med artiklen ’Bloggers Crash Fashion’s Front Row’ havde forudset at bloggerne var ved, bogstavelig talt, at overtage den etablerede presses plads.
LÆS OGSÅ Danske modebloggere har fået meget større magt
Tendensen er den samme udenfor modebranchen.
På Irmas madmesse kan du høre foredrag og købe kogebøger af ’Anne au Chocolat’, på hylderne i Matas står hårprodukter af ’Trines Wardrobe’ og ethvert dansk magasin har en fast skare af bloggere tilknyttet.
Bloggernes magt er en kendsgerning. Eksperter presses af bloggernes stigende magt.
Amatøreksperter
Der er sket en professionalisering af bloggen, som er gået fra at være en hobby til at blive en levevej for mange. I takt med professionaliseringen er fulgt en voksende indflydelse og bloggeren bliver i dag ofte fremhævet som ekspert.
Men hvad blev der af de rigtige eksperter? De der brugte årevis på at uddanne sig, fordybe og dygtiggøre sig. Nørderne, for hvem stoffet aldrig har været blot en hobby.
For Andrew Keen ligger problemet netop deri – den faguddannede eksperts eksistens trues til fordel for hvad han kalder ’amatøreksperter’. I Keens omdiskuterede bog ’Cult of the amateur’ fra 2007, argumenterer han for at amatørekspertens overtagelse af medierne ikke blot er udtryk for en mediekrise, men en kulturkrise.
Teknologien har gjort det muligt for dig, mig og alle andre at blive eksperter. Men med denne demokratisering af medierne, bliver de “nye” medier ifølge Keen et spejlbillede af os selv – hverken værre eller bedre end gennemsnittet.
Fremtidens ekspert
Fremtidsforsker Klaus Æ. Mogensen fra Institut for Fremtidsforskning ser dog ikke at demokratiseringen af medierne er lig med den faguddannede eksperts endeligt. Eksperter presses af bloggernes stigende magt
Adspurgt om hvorvidt bloggerne er fremtidens eksperter svarer Mogensen:
“De professionelle medier tager ting op, som starter i amatørsfæren. Det er ikke enten/eller, men nærmere både/og – de to kredsløb overlapper i større og større grad hinanden”.
Fremtidens ekspert bliver en blanding af både de faguddannede og de autodidakte, og som flere og flere bloggere gør deres hobby til en profession og stadigt flere faguddannede eksperter begynder at blogge, udviskes grænsen mellem amatører og professionelle.
Men hvis vi alle kan kalde os for eksperter, er der da egentlig nogen?