Learning Tech Lab: Læringspil en del af skolernes hverdag

Learning Tech Lab: Læringspil en del af skolernes hverdag

Læringsspil er populære som aldrig før, hvilket har fået flere og flere skoler til at prøve kræfter med de nye muligheder. På Antvorskov skole i Slagelse tages der hver dag stilling til forskellige læringsspil for at finde lige netop de spil, der kan forbedre børnenes læring.

 Med Learning Tech Lab får eleverne lov at prøve kræfter med læringspil 

Learning Tech Lab giver muligheder for børn i alle aldre
Learning Tech Lab giver muligheder for børn i alle aldre

Når Antvorskov skole søger efter læringsspil, må det ikke være ren underholdning eller trial and error. ”Der skal være tale om spil, der giver ’ægte læring’. Det kan godt i nogle sammenhæng være færdighedsspil, som træner fx færdighedsregning, stavning, grammatik m.v. men vi ser helst at spillene lægger mere op til interaktion og selvstændig tænkning,” udtaler skolens læringskonsulent Dorte Kamstrup.

Learning Tech Lab i hverdagen

Til daglig arbejder skolen med satsningen Learning Tech Lab. En satsning, der har til formål, at alle elever – på alle klassetrin og i alle fag – møder arbejdet med teknologi i nogle projektbaserede forløb. I forbindelse med LTL har skolen med stor succes deltaget flere gange i First LEGO League samt Unge Forskere, så det er ikke nyt for skolen, at der skal prøves kræfter med den nyeste teknologi.

Antvorskov skole har været udvalgt som forsøgsskole for Alineas nye satsning med adaptive læringsspil. Det er spil, der tilpasser sig det enkelte barns niveau, og som udnytter spilverdenens belønningssystemer i form af levels og point. ”Her er netop forlaget Alinea kommet langt med mange af sine materialer lige fra ’Den første læsning’ til indskolingen, Istav til mellem-trinnet og udskolingen, CampMat til indskolingen og nu CampEngelsk. Det er klart materialer, som vi har store forventninger til,” udtaler Dorte Kamstrup.

21st Century Skills

På trods af den store succes med spillene fra Alinea, har de generelle læringsspil stadig en stor udfordring, hvis man spørger lærings-konsulenten. Hvis det bliver spil, der alene kan det samme som de gamle udfyldningssider, som elever i mange årtier er blevet slæbt igennem, så er det et kæmpe tilbageskridt. Det skaber ikke elever med 21th Century Skills. Men fordelen ved det elektroniske materiale er, at det er selvrettende og frigør lærerens tid til at tage de faglige snakke med eleverne på et differentieret niveau – og så må man ikke underkende motivations-faktoren. Som læringskonsulenten siger: ”En 2. klasse elev i matematik, som normalt vil finde målestok svært, finder det straks meget nemt, når det sker i Minecraft, og han bliver bedt om at bygge sin model en gang til, men nu dobbelt så stor.”

Læringsspil en del af skolernes hverdag
Learning Tech Lab giver børn muligheder for at prøve kræfter med læringsspil

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *