Nanna, Emil og Sarah – 2. formidlingsprodukt – Koncept og strategi

DE AUTODIDAKTE – koncept og strategi

Koncept

‘DE AUTODIDAKTE’ har til hensigt at nuancere den offentlige debat om uddannelse ved at bidrage med anderledes perspektiver på emnet, samt udfordre den norm, der er skabt i de større byers middelklasse om, at man for alt i verden skal på universitetet og stryge direkte igennem folkeskole, gymnasium og universitetet uden “fjumreår” og lignende – og helst med gode resultater.

De udvalgte cases i ‘DE AUTODIDAKTE’ deler deres erfaringer og tanker om at være autodidakt på arbejdsmarkedet, og både det gode og dårlige skal frem i lyset, da ‘DE AUTODIDAKTE’ ikke har til formål hverken at glorificere eller kritisere autodidaktik.

De udvalgte cases er individuelle personhistorier i et “testimonial”-format og søger ikke ud fra historierne at lave generaliserende konklusioner om autodidaktik og/eller uddannelse(ssystemet).

 

Platform

Artiklen og videoen skal være integreret som koncept på Politiken.dk under uddannelsessektionen, da konceptet har til formål at give et indspark til uddannelsesdebatten og give et nuanceret perspektiv på dette område.

Vi har vurderet, at emnet vil være interessant for Politikens målgruppe = (to be-)veluddannet middelklasse bosat i større byer, som politisk befinder sig lidt til venstre for midten. Især deres yngre læsere, som er under uddannelse, er nyuddannede eller skal til at vælge uddannelse, vil kunne relatere til konceptets emne. Dette er baseret på erfaring med målgruppen og en formodning om, at især disse mærker presset omkring uddannelse i disse år (loft, fremdrift, tårnhøje karaktergennemsnit for adgang etc.).

 

SoMe-strategi

Koncept/artikelserien skal primært markedsføres gennem Facebook med henblik på at øge trafikken. Dette skyldes, at Politiken allerede har en etableret platform på dette sociale medie, og at mediet forekommer mest relevant for at nå målgruppen. Endvidere anvender Politiken i forvejen dette medie til lignende historier/fortællinger.

Artikelserien skal bestå af 10 afsnit, som skal udgives på Politiken.dk hver anden søndag i måneden kl. 12.00 med start d. 9. april 2018. Vi har valgt søndag formiddag som udgivelsestidspunkt, da konceptet ikke er et super aktuelt, quick news fix, men kræver en smule fordybelse. Vi formoder, at folk under uddannelse eller i jobs har bedst tid til personhistorier om søndagen – de har fri og er måske bombede ovenpå lørdagens strabadser. Dvs. de har god tid til at scrolle igennem deres feed og følge op på ugens indhold.

Konceptet på Facebook skal bestå af en kort video (teaser til afsnit 1 på ca. 1 minut) med tilhørende tekst. Opslaget vil se således ud:

Content plan (DOWNLOAD HER)

# Overskrift Dag Dato (2018) Tid Beskrivelse Målsætning Kanaler Elementer
1 Første afsnit:
Artiklen “DE AUTODIDAKTE: Rasmus er journalist”
Søndag 8. april 12.00 Artiklen + video publiceres på hjemmesiden. Politiken.dk Artikel + video
2 Første afsnit: Introduktion til artikelserien/konceptet + første afsnit m. Rasmus Meldgaard Harboe “DE AUTODIDAKTE: Rasmus er journalist” Søndag 8. april 12.00 Teaser til artikelserien + første afsnit Skabe/øge trafikken til artiklen på Poltiken.dk Facebook Tekst + video
3 Andet afsnit:
Artiklen “xxx”
Søndag 22. april 12.00 Artiklen + video publiceres på hjemmesiden. Politiken.dk Artikel + video
4 Andet afsnit:

Introduktion til andet afsnit m. person A

Søndag 22. april 12.00 Teaser til første afsnit Skabe/øge trafikken til artiklen på Poltiken.dk Facebook Tekst + video
5 Tredje afsnit:
Artiklen “xxx”
Søndag 6. maj 12.00 Artiklen + video publiceres på hjemmesiden. Politiken.dk Artikel + video
6 Tredje afsnit:
Introduktion til tredje afsnit m. person B
Søndag 6. maj 12:00 Teaser til afsnit Skabe/øge trafikken til artiklen på Poltiken.dk Facebook Tekst + video
7 Fjerde afsnit:
Artiklen “xxx”
Søndag 20. maj 12.00 Artiklen + video publiceres på hjemmesiden. Politiken.dk Artikel + video
8 Fjerde afsnit:
Introduktion til fjerde afsnit m. person C
Søndag 20. maj 12:00 Teaser til afsnit Skabe/øge trafikken til artiklen på Poltiken.dk Facebook Tekst + video
9 Femte afsnit:
Artiklen “xxx”
Søndag 3. juni 12.00 Artiklen + video publiceres på hjemmesiden. Politiken.dk Artikel + video
10 Femte afsnit:

Introduktion til femte afsnit m. person D

Søndag 3. juni 12:00 Teaser til afsnit Skabe/øge trafikken til artiklen på Poltiken.dk Facebook Tekst + video
11 Sjette afsnit:
Artiklen “xxx”
Søndag 17. juni 12.00 Artiklen + video publiceres på hjemmesiden. Politiken.dk Artikel + video
12 Sjette afsnit:

Introduktion til sjette afsnit m. person E

Søndag 17. juni 12:00 Teaser til afsnit Skabe/øge trafikken til artiklen på Poltiken.dk Facebook Tekst + video
13 Syvende afsnit:
Artiklen “xxx”
Søndag 12.00 Artiklen + video publiceres på hjemmesiden. Politiken.dk Artikel + video
14 Syvende afsnit:

Introduktion til syvende afsnit m. person F

Søndag 12:00 Teaser til afsnit Skabe/øge trafikken til artiklen på Poltiken.dk Facebook Tekst + video
15 Ottende afsnit:
Artiklen “xxx”
Søndag 12.00 Artiklen + video publiceres på hjemmesiden. Politiken.dk Artikel + video
16 Ottende afsnit:

Introduktion til ottende afsnit m. person G

Søndag 12:00 Teaser til afsnit Skabe/øge trafikken til artiklen på Poltiken.dk Facebook Tekst + video
17 Niende afsnit:
Artiklen “xxx”
Søndag 12.00 Artiklen + video publiceres på hjemmesiden. Politiken.dk Artikel + video
18 Niende afsnit:
Introduktion til niende afsnit m. person H
Søndag 12:00 Teaser til afsnit Skabe/øge trafikken til artiklen på Poltiken.dk Facebook Tekst + video
19 Tiende afsnit:
Artiklen “xxx”
Søndag 12.00 Artiklen + video publiceres på hjemmesiden. Politiken.dk Artikel + video
20 Tiende afsnit:
Introduktion til tiende afsnit m. person I
Søndag 12:00 Teaser til afsnit Skabe/øge trafikken til artiklen på Poltiken.dk Facebook Tekst + video

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *