Kreative ansøgninger: Tal dig til en jobsamtale

kreative ansøgninger

Kreative ansøgninger er en god måde at få det fede job, når du endelig er blevet færdig med din universitetsuddannelse. Rigtig mange oplever nemlig, at de ikke kommer til samtale, når de ansøger traditionelt.

Tal fra Uddannelses- og forskningsministeriet viser, at hver femte humanistiske dimmitend fra Købehavns Universitet går ledige et år efter endt uddannelse. Med over 5600 studerende, der årligt bliver færdige med deres kandidat er det et problem for mange, der oplever hvor vanskeligt det er at komme i relevant arbejde. Når man søger arbejde, kan det være svært at skille sig ud af mængden, men også mange erhvervsledere oplever nyuddannede sjusker med deres jobansøgninger. Derfor ender de i bunken af ansøgere, der ikke engang bliver inviteret til en jobsamtale.

Har du svært ved at skille dig ud af mængden så forsøg i stedet at tænke kreativt.

Tilpas din ansøgning

Selvom man har skrevet en velskrevet jobansøgning kan den let blive væk i mængden. Den adskiller sig ikke fra de andre kandidaters. Derfor har flere forsøgt sig med at levere ansøgninger på en anden måde end det klassiske papirformat.

Der kan være mange fordele ved at lave kreative ansøgninger. De er sjældent fuldkommen ens og dermed skiller de sig ud fra de andre ansøgninger. De kreative ansøgninger viser også du har lagt energi, tid og tanker i, hvordan du vil overbevise arbejdsgiveren om, du er den rette. Erhvervslederne nævner, at mange nyuddannede er sjuskede og ikke bruger tid nok på deres ansøgninger, men den kreative ansøgning modbeviser dette ved at ansøgeren har været velovervejet og brugt tid på den.

Man kan lave kreative ansøgninger i mange forskellige formater, men formatet afhænger af hvilken stilling du søger. Derfor skal formatet tilpasses efter det. Oplever du, at du er formulerer dig bedre mundtligt end skriftligt, kan du derfor med fordel lave en kreativ ansøgning i form af en podcast og tale dig til en jobsamtale.

En podcast være ideelt at arbejde med, hvis du vil prøve med en talende ansøgning (Vær dog opmærksom på, at podcastformatet ikke nødvendigvis passer ind i alle erhverv.) Podcastformatet har den fordel, at den viser dig fra en mere personlig side. Du taler direkte til din arbejdsgiver og dermed kan du lettere gøre dig bemærket og til en, arbejdsgiveren husker.

En af dem, som har afprøvet podcasten som format til den kreative ansøgning er kandidatstuderende i Film- og Medievidenskab Mathias Hau Nørgaard. Han har søgt flere jobs ved brugen af podcast som format.

Sådan virker kreative ansøgninger

Mathias har en stor interesse indenfor podcast og derfor var det oplagt at bruge det som en kreativ ansøgning. “Jeg brugte idéen for så kunne jeg vise, at jeg er kreativ”, siger han. Efter et par sekunders tøven fortsætter han, “Samtidig kunne jeg vise lidt af, hvad jeg kan med lyd”. Så udover at podcasten giver et personligt præg kan den også vise kompetencer indenfor det tekniske.

Mathias har brugt podcasten som format flere gange og har faktisk altid haft succes med at blive indkaldt til jobsamtale. For ham giver podcasten mening, da den skiller sig ud og viser mere end man kan i en almindelig ansøgning.

Hvis du vil kaste dig ud i den kreative ansøgning, er Mathias’ råd, at du tilpasser sin ansøgning efter arbejdsgiveren. Han indrømmer, at det kan være svært at finde på kreative ansøgninger, men det har han også råd for. “generelt synes jeg jo, man skal ‘show it don’t tell it’. Da det er umuligt i en ansøgning at vise det hele, endte jeg derfor med at lave en mellemting.

Så næste gang skal du måske lige vente før du skriver, at du er kreativ og er god til at holde mange bolde i luften – med mindre selvfølgelig du har taget et udvidet jonglørkursus.

Du kan høre Mathias’ podcast-ansøgning her:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *