Medietendens: Vi lytter mere til podcast, lydbøger og oplæste artikler

Flere lytter til podcast

Zetland har siden foråret indtalt alle deres artikler, og det er blevet en succes. Danskere har i stigende lyst til – og behov for – at lytte til podcast, lydbøger og oplæste artikler i deres travle hverdag. Det viser tal om danskernes stigende forbrug af medier på lyd. Af Caroline van Halsema

Vi vil lytte fremfor at læse

Zetland bliver alle skribenter sat til at indtale deres artikler sådan, at ‘du kan lytte til dem, mens du kører bil, løber en tur eller vasker op’. I en undersøgelse fremgår det, at 60% af Zetlands medlemmer nu lytter til artiklerne, frem for at læse. Danske forlags årlige rapport fra 2017 viser, at salget af lydbøger steg med 33% fra 2016, og at lyd-og e-bøger nu samlet står for over 20% af den samlede omsætning af skønlitteratur, hvoraf lydbøgerne står for den største del.

Lyd fungerer i en travl hverdag 

Næsten hver anden dansker føler, at de har for lidt tid i hverdagen. Det viser en undersøgelse, Gallup har foretaget for Berlingske. Der er mange krav at leve op til, og flere og flere danskere oplever stress. Således viser Sundhedsstyrelsens undersøgelse, at andelen af personer med et højt stressniveau steget med knap 5% siden 2010. Det giver derfor god mening, at danskerne tyr til lyd. Radio har altid været en fast del af mange danskeres øvrige rutiner. Sådan kan man holde sig orienteret, mens man kører bil eller vasker op.

Et øget udvalg af podcast og lydbøger 

Det udvidede udbud i podcasts og det stigende salg af lydbøger gør det muligt at imødekomme den enkeltes interesser og behov, noget som flere undersøgelser viser er vejen frem for en medieverden med stor konkurrence. Nichemedier har klaret sig bedst siden internettet begyndte at sætte sit præg på mediebranchen, fordi forbrugerne gerne vil betale for indhold, de finder personligt relevant. Og det giver det øgede udbud på lyd dem mulighed for at få.

Podcast emner
Det største udbud af podcast handler om ‘samfund/kultur’, ‘musik’ og ‘nyheder/politik’. Kilde: www.podcaststats.dk
Podcast lyttere
15% af alle danskere lytter ugentligt til en podcast. I 2016 var andelen 9%. Kilde: www.podcaststats.dk
Podcast udbud
På blot halvandet år er udbuddet af danske podcast steget til det dobbelte. Kilde: www.podcaststats.dk

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *